Se spun multe despre cei născuţi între anii
1981 şi 2000. Că-s generaţia Peter Pan, că metodele clasice de educaţie nu li
se mai aplică ori că sunt poarta către o lume digitalizată. Eu aş adăuga că
sufletul lor hibrid, prins între nostalgia socializării la un ceai, de altădată,
şi automatismul de a tehnologiza fiecare obicei, îi transforma în nişte oameni
cu trăiri intense, poate chiar contradictorii. Şi aşa-mi explic eu sursa
intensităţii actoriceşti a tinerei generaţii Y din teatru.
Ca s-o spun p-aia dreaptă, nu sunt întru
totul obiectivă. Pentru că ce-am să vă povestesc este piesa de teatru-licenţă a
unui om pe care-l preţuiesc din amintiri, un coleg de la Facultatea de Litere
care astăzi este actor cu studii-n regulă. Este vorba de Andrei Radu, băiatul
din reclamele postului Acasă, cinefilul din spotul viral McDonald’s şi actorul
ce joacă-n cafenele, la Palatul Copiilor şi, sper eu, curând în piese cu public
larg.
Aseară am fost la Palatul Copiilor, la piesa
de teatru „Cine-i fazanul?” de G. Feydeau. Spectacolul a început punctual iar
lipsa gongului a fost compensată de un intro jucăuş: actorii s-au fugărit prin
sală, transformând momentele moarte de pregătire a decorului într-unele
interactive; mai-mai că-ţi venea să le pui piedică atunci când
treceau pe lângă tine, să vezi cum reacţionează.
Ei, povestea piesei este una amuzantă şi a
depăşit cu mult un triunghi amoros, transformându-se mai degrabă într-un hexagon. Un Don Juan pe nume Pontagnac („Ponta”!)
aleargă după fustele măritatei Lucienne, al cărei soţ Vatelin se dovedeşte a fi
chiar un prieten vechi. De altfel, şi Pontagnac era „puţin” însurat. Într-o
atmosferă caragialeniană, poţi intui trăsăturile principale ale celor 3 personaje
principale: amorezul patologic, femeia cu morală condiţionată şi soţul pe care
l-aş boteza „sunt mişel, dar nu înşel”. Povestea se îmbogăţeşte prin prezenţa
altor soţii, altor amanţi şi a unor servitoare foarte dotate.
Tentativa de înşel a lui Vatelin dă drumul
unui domino de infidelităţi petrecute în trei decoruri aproape la fel de bune ca-n
teatrele consacrate. Unde mai pui că jocul actoricesc extrem de pătimaş şi de
convingător este dublat de o muzică pasională, care introduce spectatorii în
universul piesei, fără uşă de ieşire. Soţiile şi personajele episodice fac leapşa dintr-o-ncăpere într-alta, fără să-ţi dea răgaz de
plictiseală.
Am avut impresia că aceşti tineri sunt actori
cu experienţă de zeci de ani, ce-au jucat în sute de spectacole, în faţa a mii de oameni.
Andrei Radu: o interpretare spumoasă şi plină de energie; Clara Popadiuc, o
prezenţă perfect mulată pe personaj; Lucian Bârsan: un actor caraterizat prin şarm.
Pe restul, sper să aveţi ocazia să-i vedeţi pentru că merită!
Oricât m-aş chinui, nu găsesc cusurul acestei
seri. Poate doar faptul că fix când să mă aşez pe scaun, am nimerit acelaşi
cuplu-sugativă care m-a scos din minţi la o seară anterioară, organizată tot de
UNATC. Ce-i drept, m-am mutat cu un rând mai în faţă şi nu m-a mai distras
recordul lor la pupăceala non-stop în timpul spectacolului.
În final, mă bucur că am asistat la înălţarea
unor actori ce vor deveni, într-o zi, generaţia de aur a teatrului românesc. Cu
ei, sunt convinsă că aurul va rămâne mereu autentic!
sursa foto: Constantin Hyp & arhiva personala
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu