vineri, 31 octombrie 2014

Q.E.D , un film în oglinda timpului?




„Atenţie! Acest film nu este despre comunism”, suntem avertizaţi noi, spectatorii din Sala de CinemaUNATC, la începutul discuţiei cu echipa peliculei, după proiecţia celui mai recent film românesc.
Asta te pune puţin pe gânduri. Detaliile epocii trecute sunt atât de subliniate iar acţiunea suficient de statică încât primul lucru rămas în minte este teroarea zilelor ceauşiste: obligativitatea de a „da în gât” pentru a-ţi salva pielea, greutatea de a alege între traiul greu din ţară şi exilul străinătăţii, frustrarea de nu-ţi fi recunoscut un merit...
...şi atunci îţi dai seama: au dreptate, în filmul ăsta, nu e vorba de comunism! Este vorba despre probleme atemporale, despre natura umană, analizată în profunzimea şi-n dualitatea ei, într-un context aleatoriu.

Şi-aşa îţi dai seama ce tare e filmul ăsta! Pentru că:
  1. Este un film despre trădare, privită, scuzată şi motivată prin prisma naturii umane: ca să obţină un apartament, Angela dezvăluie cele mai intime detalii ale vieţii protagonistei, pe care Elena i le mărturisise cu încredere, şi susţine scoaterea din partid a acesteia;  la rândul său, Elena îl trădează pe bunul ei prieten, Sorin, ca să poate ieşi din ţară; într-un film plat în care personajele ar avea o singură caracteristică, lucrurile nu ar putea fi judecate decât într-un fel; dar Q.E.D prezintă atât de complex microuniversul oamnilor săi, încât reuşeşti să empatizezi chiar şi cu cei mai trădători.
  2. Matematica este venerată în film, lucru ce-ar putea determina dacă nu un sentiment de antipatie al celor mai „umanişti” dintre noi, măcar un căscat plictisit pentru că nu este tocmai cea mai ofertantă materie, când vine vorba de intrigi şi tensiuni crescendo; cu toate acestea, ambalajul în care matematica este servită în prim-plan nu ne face să ne simţim lipsiţi de scaun la cap ci să ne gândim la propriile pasiuni arzătoare, greu de concretizat.
  3. Personajul lui Florin Piersic Junior, singurul care îşi urmează direcţia fără remuşcări sau îndoieli asupra metodelor şi scopului său, este prezentat în aceeaşi scenă cu o savarină teribil de apetisantă; este scena care ar avea cel mai mare rating, atunci când ar fi difuzată pelicula la TV, datorită celor două slăbiciuni feminine.


Şi...să nu uit! Q.E.D are reale merite cinematografice, în ciuda faptului că era gata-gata să rămână fără finanţare şi discuţiile asupra lui s-au concentrat mai mult pe motivele alegerii viziunii alb-negru. A câştigat Premiul special al juriului la festivalul de la Roma, iar în iunie a reprezentat România în competiţia festivalului Transilvania.

Dacă-l mai prindeţi în cinema, nu ezitaţi să-l vizionaţi: e genul de film de la care ieşi, simţindu-te mai deştept!

sursa foto: cinemagia.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu